W nowym rocznym rozkładzie jazdy ponownie znajdą się połączenia autobusowe ze Skierniewic do Łowicza i Kutna. Samorząd regionalny twierdzi, że uzupełniają one rolę kolei w godzinach, w których uruchamianie pociągów nie jest możliwe. Przewoźnikiem pozostanie Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna obsługuje linię kolejową 11 Skierniewice – Łowicz Główny
od grudnia 2018 r. Po roku trasa została wydłużona do Kutna, dokąd pociągi samorządowej spółki docierają magistralą E20 (linia 3). Od kilku lat ofertę połączeń kolejowych uzupełniają kursy autobusowej komunikacji zastępczej. Ich uruchamianie nie zawsze było związane z ograniczoną przepustowością infrastruktury torowej.
Czas przejazdu autobusem jest znacznie dłuższy
Jak wynika z opublikowanego na łamach Portalu Pasażera nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia, taki układ zostanie zachowany na kolejny rok. Grafik połączeń zakłada wysoką sumaryczną częstotliwość zapewnianą zarówno przez pociągi, jak i autobusy. Czas przejazdu poszczególnymi środkami transportu będzie przy tym wyraźnie różny. O ile pociąg dowiezie ze Skierniewic do Łowicza w ok. 20 min, autobus pokona ten sam dystans w niemal godzinę.
Dlaczego więc samorząd regionalny zdecydował się na utrzymanie kursów realizowanych po drodze? – Komunikacja autobusowa na linii Skierniewice – Łowicz – Kutno stanowi obecnie uzupełnienie oferty przewozowej. Zapewnia podróżnym dowozy i odwozy do miejsc pracy i szkół. Umożliwia też realizację dogodnych skomunikowań niezależnie od sytuacji na danej linii kolejowej – stwierdza Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Trwa modernizacja linii 11
Przypomnijmy, że
trwa modernizacja początkowego odcinka linii nr 11 między Skierniewicami a Bełchowem. PKP PLK prowadzą tam roboty obejmujące m. in. obiekty inżynieryjne, infrastrukturę torową czy perony wraz z ich wyposażeniem. Od połowy 2025 r. ruch jest prowadzony po zmodernizowanym torze nr 1. Wszystkie prace powinny zakończyć się w sierpniu przyszłego roku.
Niedawno zakończyła się natomiast bardzo opóźniona modernizacja magistrali E20 między Warszawą a Poznaniem, obejmująca m. in. obszary lokalnych centrów sterowania w Łowiczu i Kutnie. Ruch pociągów
jest nadzorowany przez kutnowskie LCS. Wciąż czekamy natomiast na pełne uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na tamtejszej stacji i w kilku sąsiednich miejscowościach.